piszę o sztuce, pokazuję sztukę, trochę swoją, trochę cudzą, znaną i mniej znaną


Warto też zajrzeć tu:
malarstwo Anny Maciąg



O autorze:
Seweryn Lipiński, tu i ówdzie znany także jako kratke.
Zajmuję się wieloma rzeczami, pośród których malarstwo, uprawiane tak czynnie jak i biernie, zajmuje ważne miejsce.
Na blogu umieszczam wyłącznie autorskie teksty o sztuce, mam nadzieję że czytanie ich sprawi Wam przyjemność, zainspiruje... Być może coś więcej.

Moje obrazy można oglądać też tu:
mój variart czyli galeria


RSS
wtorek, 31 stycznia 2017

Podobno najpierw była fretka (!), potem łasiczka...
Ostał się gronostaj, i to właśnie gronostaja ostatnio kupiliśmy od samych siebie. Troszkę nonsensownie, jeśli mnie spytacie.

Dama z gronostajem
Leonardo da Vinci - Dama z gronostajem; ok. 1489; olej, tempera/deska; 55×40 cm.

Zresztą, ja tam trzymam się łasiczki.

Dama z łasiczką
Seweryn Lipiński - Dama z łasiczką; 2008; pastel/papier; 50×40 cm.

piątek, 30 grudnia 2016

Dawno nie było takiego malowania, czyli tylko akryl, tylko czerń i biel. 2007 i Tryptyk o komunikacji, 2016 i Dyptyk o widoku, a zatem niemal 10 lat przerwy i... Zamknięcie klamry? Chyba nie, bo warto wracać, warto szukać. Warto spojrzeć inaczej, rękę sprawdzić, technikę odkurzyć...

No i wyjrzeć przez okno, spojrzeć na obraz.

kratke oknoSeweryn Lipiński - Okno; 27x30; akryl, dykta

kratke obraz
Seweryn Lipiński - Obraz; 30x27; akryl, dykta

11:51, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
środa, 30 listopada 2016

Za oknem plucha, na ekranie lato, czyli tryptyk zapomniany.

Tryptyk dla Z
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy; 3x20x25; pastel, papier

Zapomniany, bo z miejsca po namalowaniu oddany, do dziś nie widziany... 9 lat? Serio, aż tyle? No, jakkolwiek by nie liczyć, tyle wychodzi:)

Tryptyk dla Z lewa
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, lewa; 20x25; pastel, papier

Tryptyk dla Z srodek
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, środek; 20x25; pastel, papier

Tryptyk dla Z prawa
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, prawa; 20x25; pastel, papier

13:09, seweryn.lipinski
Link Komentarze (4) »
czwartek, 13 października 2016

Po raz szósty na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, po raz czwarty z udziałem sztukiwkratke, no i po raz pierwszy z udziałem annymaciagmalowanie, odbędzie się wystawa uczelnianych artystów nieprofesjonalnych.
I zamiast rozmawiać o definicji "artysty profesjonalnego", po prostu oglądajmy sztukę;)

 zaproszenie wernisaż

Wernisaż w najbliższy piątek (14.10) o 13:00 (wiem, świetna godzina;)), a wystawa powisi sobie do połowy grudnia, więc czasu na to by na nią zajrzeć jest aż nadto. Zapraszam(y) serdecznie!

ania i seweryn

I jeszcze kilka zdjęć przedwernisażowych:

ania wiesza obraz

seweryn tez

wernisaż 1

wernisaż 2

piątek, 30 września 2016

W ramach IV Olsztyńskiej Wystawy Dalii odbył się plener malarski, po raz pierwszy włączony w program tego wydarzenia. Połączone siły sztukiwkratke oraz annymaciagmalowanie nie mogły oczywiście przegapić okazji do tego by zmierzyć się z tym wyzwaniem.

razem

ania

kratek

kropka

Jakie były efekty?

Pozostawiam to Waszej ocenie, możecie je zobaczyć poniżej. A tu obszerniejsza fotorelacja z całości pleneru.

koniec

anna maciąg dalie
Anna Maciąg - Dalie; 2016; 60x50; akryl, płótno

kratke dalia pierwsza
Seweryn Lipiński - Dalia pierwsza; 2016; 24x32; pastel, papier

kratke dalia druga
Seweryn Lipiński - Dalia druga; 2016; 32x24; pastel, papier

środa, 31 sierpnia 2016

Tam właśnie,
wśród kwiatków nie kwiatów,
nieba przebłyskami,
latem pochylonym.

kratke nad rzeką
Seweryn Lipiński - Nadrzecznie; 2007; 22.5x32.5; pastel, papier

kratke na łące
Seweryn Lipiński - Nadłącznie; 2007; 22.5x32.5; pastel, papier

11:48, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 21 lipca 2016

Było trio pierwsze, z 2007,
jest i drugie, z 2008:)

Portret kwiatu VIISeweryn Lipiński - Portret kwiatu VII; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

Portret kwiatu VIII
Seweryn Lipiński - Portret kwiatu VIII; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

Portret kwiatu IX
Seweryn Lipiński - Portret kwiatu IX; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

15:22, seweryn.lipinski
Link Komentarze (3) »
środa, 06 lipca 2016

Matka z dzieckiem. Temat niby prosty... A jednak jeden z najtrudniejszych do pokazania. Bo przecież... Jak namalować temat tak nasycony emocjami, by nie wyszło banalnie, ckliwie... Bez wyrazu.

W czym tajemnica?

Chyba w tym, by malować subtelnie, dać matce należną jej intymność, by było tam miejsce i dla niej, i dla dziecka... Nie dla widza, bo ten powinien czuć więź między tamtą parą, chłonąć atmosferę... A sam... Może nawet powinien poczuć się trochę intruzem? W takim obrazie nie trzeba efektów, bo w macierzyństwie moc jest taka, że każdy wyda się wymuszonym, tanim oraz niepotrzebnym i zaniknie w obliczu takiego tematu.

A gdy artysta to zrozumie...

Wtedy właśnie zadziała spojrzenie i naturalność karmiącej Matki, niewymuszenie gestu, nieszukanie pozy. A obraz... Obraz stanowi jedynie ramę, w którą wbudowana jest sytuacja i w tym cała jego siła. I dlatego Wyspiański używa tak ograniczonej, ale jakże trafionej gamy. I piękny ten błękit, a szarość w zestawieniu ze skórą srebrem się staje.

Wyspiański MacierzyństwoStanisław Wyspiański - Macierzyństwo

I takie samo spojrzenie u Picassa, i też błękit, i też skóra... Tyle, że zamiast szarości zwiewne róże. Obraz inny całkiem, tak różne te kobiety, lecz mimo, że tak inne te dłonie, bo u Wyspiańskiego mocne, pewne, a u Picassa smukłe, delikatne, to takie same w tym dotyku jest uczucie.

Picasso Macierzyństwo
Pablo Picasso - Macierzyństwo

Matka potrzebuje oddechu, swojej przestrzeni, którą tak pięknie widać w kolejnym obrazie, gdzie arabeskowo wijące się linie jakby kreują dla niej i dziecka oddzielną rzeczywistość. Nieodparty urok tego obrazu tkwi znów w naturalności sytuacji, niewymuszeniu. Ona odwrócona tyłem, i ta wstążka, niesforny kosmyk włosów, czarujące są te szczegóły... Zaduma, myśl, czas stojący w miejscu. A kolor znów w ograniczonej palecie, szlachetny, bo szarość tła, skóra, nieśmiało pobłyskująca żółciami i błękitami pościel... Więcej nie trzeba.

Anna Maciąg Letnie przesilenie
Anna Maciąg - Letnie przesilenie (Wiosna - Lato)

poniedziałek, 06 czerwca 2016

Wakacje tuż tuż, myśli wokół wyjazdów krążą... Mnie osobiście od zawsze, widokowo, wędrówkowo, najbardziej pociągają góry. I w tym roku na południe się bez wątpienia wyprawię, dlatego też i tu góry pastelowe.

Alpy konkretnie, w których co prawda nigdy nie byłem, a i na razie się nie wybieram, co nie zmienia faktu, że... Zmalować ich nikt mi nie zabroni;)

szwajcaria kratke góry
Seweryn Lipiński - Alpejski; 2016; 24x32; pastel, papier

20:37, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 22 maja 2016

Seweryn Lipiński

Obudzony, mrużę oczy, chłonąc słońce wschodzące nad Barbakanem. Czyste, błękitno-cytrynowe piękno chłodem wiejące. I cisza absolutna, lotem ptaków bezgłośnym niezmącona.

Niby niedbałe, mocne, widoczne pociągnięcia pędzla, a jak lekki efekt… Jasna żółć słońca, błękit spływający w delikatny mroźny róż i jeszcze tylko pierwszoplanowy cień i czerń skrzydeł, blask kontrastujące… Więcej nie trzeba.

Poranne słońce nad BarbakanemPoranne słońce nad Barbakanem

Gdy Wojciech Weiss maluje światło, maluje je bezkompromisowo. Ostatecznie. Nieważne, czy wschodzi ono nad dachami Krakowa, odbija się w morskich falach, czy wśród pól przytłacza upałem.

Nie dajmy się oszukać powierzchownemu wrażeniu wspomnianej niedbałości. Te obrazy są precyzyjne, ale ta precyzja nie dotyczy samego pejzażu, miasta, pola, bo nie one są tu tematem. Tu panuje słońce. A o nim wiemy wszystko. I to ono wydobywa z obrazu każdy szczegół. Nie potrzebujemy tu dosłowności czy precyzji pędzla, i bez nich widzimy, jakie te chmury, że zboże jeszcze nie dojrzało, że wiatr i że skwar…

Pejzaż z Kalwarii ZebrzydowskiejPejzaż z Kalwarii Zebrzydowskiej

To światło, nawet rozproszone na pajęczynie, do granic wybielone, nadal zachwyca feerią barw. Taki obraz, to w istocie, jak pisał sam Weiss, zrealizowany list miłosny. I tak samo szczery, bo w tych pejzażach nie ma miejsca na wyrachowanie.

Każdy temat jest tu tak samo świetlisty, tak samo lekki jest podmuch wiatru nad łanem zboża, jak lekka jest kropla rosy na pajęczynie, tak samo jasna jest słona przestrzeń morza, jak jasny jest powiew mrozu nad miastem.

PajęczynaPajęczyna

Pejzaże Weissa, może poza munchowskim „Promiennym zachodem słońca”, który, nawiasem mówiąc, średnio mi się podoba, nie należą do jego najbardziej znanych obrazów. No cóż, nie wątpię, że niełatwo wyrwać się z konwulsyjnych weissowskich przedstawień, z tańca czy opętania, tym trudniej pod wpływem hipnotyzującego spojrzenia jednego czy drugiego demona. O aktach, gdzie często światło na skórze modelek tańczy i skrzy się równie pięknie jak w pokazanych tu pejzażach, nie trzeba nawet wspominać…

Ja jednak zachęcam, by i tym mniej oczywistym obrazom Weissa więcej czasu poświęcić, by tak jak i mnie na zawsze swój powidok na siatkówce zostawiły.

Plaża w Jastrzębiej GórzePlaża w Jastrzębiej Górze

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 9