piszę o sztuce, pokazuję sztukę, trochę swoją, trochę cudzą, znaną i mniej znaną


Warto też zajrzeć tu:
malarstwo Anny Maciąg



O autorze:
Seweryn Lipiński, tu i ówdzie znany także jako kratke.
Zajmuję się wieloma rzeczami, pośród których malarstwo, uprawiane tak czynnie jak i biernie, zajmuje ważne miejsce.
Na blogu umieszczam wyłącznie autorskie teksty o sztuce, mam nadzieję że czytanie ich sprawi Wam przyjemność, zainspiruje... Być może coś więcej.

Moje obrazy można oglądać też tu:
mój variart czyli galeria


RSS
piątek, 31 marca 2017

No więc własnie linoryt, nowej techniki spróbować bowiem nadszedł czas. Na początek próby wielkości pocztówkowych, trzy sztuki, na trzy specjalne okazje stworzone. Zresztą w każdej z tych trzech okazji trójka także ważną rolę odgrywa:)

A linoryt jako nowa technika, nowe pole... Podoba mi się, i dlatego więcej jej tu znajdziecie już niedługo, ha!

kratke linoryt B
Seweryn Lipiński - B; 2017; linoryt; 14×9 cm.

kratke linoryt M
Seweryn Lipiński - M; 2017; linoryt; 9×14 cm.

kratke linoryt TSeweryn Lipiński - T; 2017; linoryt; 9×14 cm.

21:14, seweryn.lipinski
Link Komentarze (2) »
wtorek, 28 lutego 2017

Obraz muzyczny, stąd trochę symboliczny.
Symboli można szukać, niektóre z nich 
odnajdowalne są pierwszym oka rzutem, a inne...
Tak czy inaczej, siedem ich jest, choć z drugiej strony, nie wykluczam tego, że wprawne oko znajdzie więcej niż w planach miałem;)

kratke Obraz muzycznySeweryn Lipiński - Muzyczny; 2017; pastel/papier; 40×50 cm.

19:02, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 31 stycznia 2017

Podobno najpierw była fretka (!), potem łasiczka...
Ostał się gronostaj, i to właśnie gronostaja ostatnio kupiliśmy od samych siebie. Troszkę nonsensownie, jeśli mnie spytacie.

Dama z gronostajem
Leonardo da Vinci - Dama z gronostajem; ok. 1489; olej, tempera/deska; 55×40 cm.

Zresztą, ja tam trzymam się łasiczki.

Dama z łasiczką
Seweryn Lipiński - Dama z łasiczką; 2008; pastel/papier; 50×40 cm.

piątek, 30 grudnia 2016

Dawno nie było takiego malowania, czyli tylko akryl, tylko czerń i biel. 2007 i Tryptyk o komunikacji, 2016 i Dyptyk o widoku, a zatem niemal 10 lat przerwy i... Zamknięcie klamry? Chyba nie, bo warto wracać, warto szukać. Warto spojrzeć inaczej, rękę sprawdzić, technikę odkurzyć...

No i wyjrzeć przez okno, spojrzeć na obraz.

kratke oknoSeweryn Lipiński - Okno; 27x30; akryl, dykta

kratke obraz
Seweryn Lipiński - Obraz; 30x27; akryl, dykta

11:51, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
środa, 30 listopada 2016

Za oknem plucha, na ekranie lato, czyli tryptyk zapomniany.

Tryptyk dla Z
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy; 3x20x25; pastel, papier

Zapomniany, bo z miejsca po namalowaniu oddany, do dziś nie widziany... 9 lat? Serio, aż tyle? No, jakkolwiek by nie liczyć, tyle wychodzi:)

Tryptyk dla Z lewa
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, lewa; 20x25; pastel, papier

Tryptyk dla Z srodek
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, środek; 20x25; pastel, papier

Tryptyk dla Z prawa
Seweryn Lipiński - Tryptyk makowy, prawa; 20x25; pastel, papier

13:09, seweryn.lipinski
Link Komentarze (4) »
czwartek, 13 października 2016

Po raz szósty na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, po raz czwarty z udziałem sztukiwkratke, no i po raz pierwszy z udziałem annymaciagmalowanie, odbędzie się wystawa uczelnianych artystów nieprofesjonalnych.
I zamiast rozmawiać o definicji "artysty profesjonalnego", po prostu oglądajmy sztukę;)

 zaproszenie wernisaż

Wernisaż w najbliższy piątek (14.10) o 13:00 (wiem, świetna godzina;)), a wystawa powisi sobie do połowy grudnia, więc czasu na to by na nią zajrzeć jest aż nadto. Zapraszam(y) serdecznie!

ania i seweryn

I jeszcze kilka zdjęć przedwernisażowych:

ania wiesza obraz

seweryn tez

wernisaż 1

wernisaż 2

piątek, 30 września 2016

W ramach IV Olsztyńskiej Wystawy Dalii odbył się plener malarski, po raz pierwszy włączony w program tego wydarzenia. Połączone siły sztukiwkratke oraz annymaciagmalowanie nie mogły oczywiście przegapić okazji do tego by zmierzyć się z tym wyzwaniem.

razem

ania

kratek

kropka

Jakie były efekty?

Pozostawiam to Waszej ocenie, możecie je zobaczyć poniżej. A tu obszerniejsza fotorelacja z całości pleneru.

koniec

anna maciąg dalie
Anna Maciąg - Dalie; 2016; 60x50; akryl, płótno

kratke dalia pierwsza
Seweryn Lipiński - Dalia pierwsza; 2016; 24x32; pastel, papier

kratke dalia druga
Seweryn Lipiński - Dalia druga; 2016; 32x24; pastel, papier

środa, 31 sierpnia 2016

Tam właśnie,
wśród kwiatków nie kwiatów,
nieba przebłyskami,
latem pochylonym.

kratke nad rzeką
Seweryn Lipiński - Nadrzecznie; 2007; 22.5x32.5; pastel, papier

kratke na łące
Seweryn Lipiński - Nadłącznie; 2007; 22.5x32.5; pastel, papier

11:48, seweryn.lipinski
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 21 lipca 2016

Było trio pierwsze, z 2007,
jest i drugie, z 2008:)

Portret kwiatu VIISeweryn Lipiński - Portret kwiatu VII; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

Portret kwiatu VIII
Seweryn Lipiński - Portret kwiatu VIII; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

Portret kwiatu IX
Seweryn Lipiński - Portret kwiatu IX; 2008; 22.5x32.5; pastel, papier

15:22, seweryn.lipinski
Link Komentarze (3) »
środa, 06 lipca 2016

Matka z dzieckiem. Temat niby prosty... A jednak jeden z najtrudniejszych do pokazania. Bo przecież... Jak namalować temat tak nasycony emocjami, by nie wyszło banalnie, ckliwie... Bez wyrazu.

W czym tajemnica?

Chyba w tym, by malować subtelnie, dać matce należną jej intymność, by było tam miejsce i dla niej, i dla dziecka... Nie dla widza, bo ten powinien czuć więź między tamtą parą, chłonąć atmosferę... A sam... Może nawet powinien poczuć się trochę intruzem? W takim obrazie nie trzeba efektów, bo w macierzyństwie moc jest taka, że każdy wyda się wymuszonym, tanim oraz niepotrzebnym i zaniknie w obliczu takiego tematu.

A gdy artysta to zrozumie...

Wtedy właśnie zadziała spojrzenie i naturalność karmiącej Matki, niewymuszenie gestu, nieszukanie pozy. A obraz... Obraz stanowi jedynie ramę, w którą wbudowana jest sytuacja i w tym cała jego siła. I dlatego Wyspiański używa tak ograniczonej, ale jakże trafionej gamy. I piękny ten błękit, a szarość w zestawieniu ze skórą srebrem się staje.

Wyspiański MacierzyństwoStanisław Wyspiański - Macierzyństwo

I takie samo spojrzenie u Picassa, i też błękit, i też skóra... Tyle, że zamiast szarości zwiewne róże. Obraz inny całkiem, tak różne te kobiety, lecz mimo, że tak inne te dłonie, bo u Wyspiańskiego mocne, pewne, a u Picassa smukłe, delikatne, to takie same w tym dotyku jest uczucie.

Picasso Macierzyństwo
Pablo Picasso - Macierzyństwo

Matka potrzebuje oddechu, swojej przestrzeni, którą tak pięknie widać w kolejnym obrazie, gdzie arabeskowo wijące się linie jakby kreują dla niej i dziecka oddzielną rzeczywistość. Nieodparty urok tego obrazu tkwi znów w naturalności sytuacji, niewymuszeniu. Ona odwrócona tyłem, i ta wstążka, niesforny kosmyk włosów, czarujące są te szczegóły... Zaduma, myśl, czas stojący w miejscu. A kolor znów w ograniczonej palecie, szlachetny, bo szarość tła, skóra, nieśmiało pobłyskująca żółciami i błękitami pościel... Więcej nie trzeba.

Anna Maciąg Letnie przesilenie
Anna Maciąg - Letnie przesilenie (Wiosna - Lato)

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 9